Friday, May 24, 2013

Ohho ! Ayat Paling Best Daripada Seorang Lecturer.


Seorang lecturer aku pernah memberitahu tentang satu perkara berkaitan dengan fotografi. Walaupun beliau bukanlah penggiat bidang ini, namun kata-katanya sangat bermakna untuk aku sampai sekarang. Beliau merupakan seorang lecturer yang sangat 'detail' dalam menterjemah seni visual tak kira sama ada 'static photo' ataupun benda yang melibatkan visual yang bergerak.

Nak tahu apa yang dia pernah cakap?

"Kalau awak nak belajar 'photography', awak perlu belajar bermula dengan gambar hitam putih. Di situ awak akan faham banyak perkara yang akan memastikan gambar awak berkualiti ataupun tidak."

Untuk memahaminya, aku perlu memakan masa sehingga dua tahun baru aku nampak apa yang dia nak maksudkan. Ya, kata-katanya betul. Jadi kat sini aku boleh melabelkan beliau memang mempunyai jiwa seni yang mendalam.

Tak sangka beliau boleh mengeluarkan satu fakta yang aku sendiri kena faham sehingga bertahun-tahun. Wokey, fine. Aku dah tau benda apa yang dia maksudkan.

Haish. 

Photograph & Written by
Budak Pensel . May 2013 .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...